• De nummer 1 voor ondernemers
  • Ma - Do van 08:00 - 20:00 bereikbaar
  • Vrijdag van 08:00 - 17:30 bereikbaar
Online Zakelijke Lease
  • (030) 750 86 70

Is hogere bijtelling plug-in hybrides zegen of gemiste kans?  

stocksnap_3vc9woib07
Geplaatst op: 08/11/2016

Het aandeel zakelijke rijders met een plug-in hybride is de laatste Jaren substantieel toegenomen. De milieuwinst blijkt in de praktijk namelijk tegen te vallen. De auto’s zijn minder zuinig dan verwacht en mensen met een hybride leaseauto rijden veel vaker op brandstof dan elektrisch.

De tegenvallende resultaten zijn voor de overheid reden om de fiscale voordelen voor de plug-in hybrides terug te schroeven. Vanaf 1 januari 2017 stijgt de bijtelling. Voor auto’s die wel volledig elektrisch zijn, blijft het verlaagde tarief van 4% van toepassining.

Niet iedereen is rouwig om de beslissing van de overheid. De strengere fiscale regels voor de plug-in hybrides kunnen de zakelijke automarkt in 2017  juist een boost geven, denkt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging. HIj verwacht dat er door de hogere bijtelling in 2017 weer meer ruimte komt voor een stuk gezonde concurrentie. Van Eijck: “Zakelijke rijders zullen weer meer gaan kiezen tussen alle merken en modellen. Dat is positief. Voor een nieuw kabinet ligt nog wel de opdracht om de bpm verder af te bouwen omdat deze nog altijd erg marktverstorend werkt en auto’s onnodig duur maakt.”

De hogere bijtelling op de plug-in hybrides heeft dus mogelijk een positief effect op de zakelijke automarkt. Blijft de vraag of het een verstandig besluit is om de bijtelling te verhogen. Misschien voldoet de plug-in hybride nog niet helemaal aan de verwachtingen. Maar we kunnen als overheid en ondernemers ook kijken hoe we mensen kunnen stimuleren om het maximale uit hun hybride te halen. Voor het milieu, maar bijvoorbeeld ook om te besparen op de brandstofkosten van het wagenpark. Dus in plaats van mensen te ontmoedigen (door een hogere bijtelling) mensen aanmoedigen om de hybride slimmer te gebruiken en laten we dan eens kijken wat het effect is.’

De Volkswagen I.D. is niet langer een concept en komt over 3 jaar

screen-shot-2016-10-13-at-14-30-15
Geplaatst op: 13/10/2016

Dat Volkswagen zich volop gaat richten op elektrisch rijden was wel duidelijk, maar nu wordt ook de daad bij het woord gevoegd. Met de Volkswagen I.D., dat eerder enkel een conceptcar was, wordt de aftrap gegeven voor een reeks aan elektrische wagens die het autorijden zoals we dat kennen moeten veranderen. Althans, als het aan Volkswagen ligt. Het ontwerp is alvast om van te watertanden, en het goede nieuws is dat de Volkswagen I.D. ook echt in productie gaat.


Lees meer »

Maken de oliebedrijven zich eigenlijk zorgen om elektrische auto’s?

elektrischrijden
Geplaatst op: 23/09/2016

De elektrische auto is een duidelijke bedreiging voor de grote oliebedrijven, dat is wel duidelijk. Met de opkomst van die auto’s zal er minder olie nodig zijn, simpelweg omdat we veel minder brandstoffen nodig zullen hebben. Maar hoe snel zal dat gaan? En maken de oliebedrijven zich daar zorgen om?


Lees meer »

Rijden we over drie jaar op zelf opgewekte stroom van zonnepanelen?

hanenergy
Geplaatst op: 12/08/2016

In een auto rijden die door middel van zonnepanelen haar eigen stroom opwekt, en daar een bereik van bijna 100 kilometer mee haalt. Jaren geleden klonk dat als onmogelijk maar met de snelle ontwikkelingen van elektrische auto’s is dat niet langer ondenkbaar. Het Chinese bedrijf Hanenergy bijvoorbeeld heeft beloofd dat we al over drie jaar in zo’n zelfvoorzienende auto rijden.
Lees meer »

Flink besparen door strategisch tanken tijdens autovakantie

tanken
Geplaatst op: 13/07/2016

Veel mensen trekken er deze of volgende maand op uit om een welverdiende zomervakantie te vieren. Wanneer je met de leaseauto op vakantie gaat ontkom je er niet aan om te moeten tanken. En of dat nu benzine of diesel is – het zorgt voor een behoorlijk kostenplaatje, even afhankelijk van hoever je precies van huis gaat natuurlijk. Er is echter een manier om flink te besparen op die brandstofkosten: door strategisch te tanken. Wat houdt dat in?
Lees meer »

Werkt de milieuzone in Utrecht echt?

Milieuzone
Geplaatst op: 10/06/2016

Sinds mei 2015 lijkt het straatbeeld in Utrecht vooral uit nieuwere auto’s te bestaan. Als zakelijke rijder zou u dat zomaar opgevallen kunnen zijn. Vanaf die maand krijgen dieselpersonen- en bestelwagens van voor 2001 een boete als ze in de milieuzone in Utrecht rijden. Het centrum is dus niet langer toegankelijk voor oudere diesels. Utrecht had de primeur met een dergelijke zone. Met als doel de luchtkwaliteit te verbeteren. Maar werkt het echt?

Rapport van TNO

Onderzoeksinstituut TNO heeft een rapport uitgebracht aan het stadsbestuur van Utrecht waarin de eerste conclusies rondom de milieuzone staan.

Daarin staat te lezen dat de luchtkwaliteit wel degelijk verbeterd is sinds de invoering van de zone. Goed nieuws voor iedereen die vanuit Utrecht werkt dus, of daar vaak afspraken heeft. Het is echter niet de volledige conclusie: TNO geeft aan dat ook het weer, de verkeersintensiteit en andere factoren een rol kunnen hebben gespeeld.

Utrecht vs Amsterdam & Rotterdam

In de vergelijking hieronder illustreert het rapport hoe de luchtkwaliteit in Utrecht ervoor staat ten opzichte van voor de invoering van de zone. Ook wordt de vergelijking gemaakt met Rotterdam en Amsterdam. Ondernemers uit die twee steden krijgen nu dus ook inzicht in de mate van luchtvervuiling waarin zij werken.

In eerstgenoemde stad is pas recent een dergelijke zone ingevoerd – Amsterdam kent er nog geen.
Utrecht-milieuzone

Dit laat zien dat de luchtkwaliteit zeker is verbeterd. Ook is de daling in Utrecht veel sterker dan in andere steden. TNO kan helaas niet bevestigen dit dit enkel door de zone komt, hoe graag het stadsbestuur dit ook zou willen.

Opvallend is overigens ook dat de meting is gedaan op de Catharijnesingel in Utrecht, waar het afgelopen jaar door vele werkzaamheden bijna geen verkeer heeft gereden. Met de verschillende bedrijfspanden in dat gedeelte van de stad maakt dat een belangrijke factor om rekening mee te houden.

Probleem lost zichzelf op?

De milieuzone heeft dus in ieder geval geen negatief effect. Maar er klinkt ook een tegengeluid, bijvoorbeeld vanuit de politiek. Zakelijke- én particuliere rijders zouden ‘gepest’ worden door de invoering van een dergelijke zone. Daarnaast zorgen de snelle ontwikkelingen bij autofabrikanten ervoor dat er steeds schonere auto’s worden geproduceerd, en het probleem zich op termijn dus vanzelf zal oplossen.

Of de proef in Utrecht voldoende bewijsmateriaal oplevert om de zone in alle grote steden te introduceren is dus niet helemaal zeker. Maar het feit dat de luchtkwaliteit in alle steden in de vergelijking een verbetering laat zien, is al goed nieuws op zichzelf.

Renault stuurt een zelfrijdende auto Amsterdam in

adam
Geplaatst op: 18/04/2016

Renault heeft drie zelfrijdende auto’s de grachten van Amsterdam opgestuurd. Deze reden zonder problemen op zichzelf door de stad. Dit was onderdeel van een ander evenement: afgelopen week markeerde een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. De ministers van verkeer van de verschillende EU-lidstaten ondertekenden in Amsterdam namelijk de Declaration of Amsterdam.
Lees meer »

Brandstof van de toekomst? Met thorium tank je eens per 100 jaar

Geplaatst op: 24/03/2016

Met de snelle ontwikkelingen op het gebied van brandstof zien we de nieuwste technologieën elkaar razendsnel opvolgen. Dat wordt gedreven door de wens (of noodzaak zelfs) om op termijn af te stappen van fossiele brandstoffen als benzine en diesel. Elektrische auto’s vormen daarin de grootste aandrijver – maar er zijn ook andere ontwikkelingen gaande. Thorium bijvoorbeeld. Wat is dat?

Thorium is een veelvoorkomend metaal. Het is zo compact dat het een enorme hoeveelheid warmte kan vasthouden. Daarmee is het in potentie een rijke bron van energie. In theorie kan die warmte worden gebruikt om stoom te genereren, dat op haar beurt een turbine kan aandrijven. Een manier om een auto te kunnen laten rijden dus.

Autorijden op thorium

En niet alleen autorijden. Maar 100% schoon autorijden. Met als enige restproduct water. Maar dat is nog niet alles. Doordat thorium zo compact is, is er maar een hele kleine hoeveelheid nodig om voor langere tijd energie te genereren. Het Amerikaanse bedrijf Laser Power Systems (LPS) heeft zelfs een prototype auto gebouwd dat eens in de 100 jaar hoeft te ‘tanken’. Dat is op dit moment haast niet denkbaar, maar zij blijven de technologie doorontwikkelen om op termijn een consumentenmodel op de markt te kunnen brengen.

De technologie werkt als volgt: de warmte in thorium wordt gebruikt om een laser te genereren die water verhit, en de stoom die daar vanaf komt drijft een turbine aan, die zorgt dat de auto in beweging komt. Het gehele motorblok weegt wel een paar honderd kilo, dus daar ligt nog een uitdaging.

Energiewinning uit thorium

Thorium wordt echter niet enkel gebruikt om autotechnologie te ontwikkelen. In potentie zou het ook energiecentrales kunnen voeden – iets waarvoor nu ook fossiele brandstoffen voor worden ingezet. Ook hier is echter nog een lange weg te gaan. Jan Leen Kloosterman van de TU Delft doet bijvoorbeeld al 10 jaar onderzoek naar dit onderwerp: Kloosterman geeft aan dat het nog zeker 10 tot 20 jaar duurt voordat thorium op deze manier kan worden gebruikt, omdat de technologie en het materiaal van energiecentrales compleet moet worden vernieuwd.

Al met al een interessante ontwikkeling dus, al zullen we nog even geduld moeten hebben voor het werkelijkheid wordt.

Slim gaspedaal moet brandstofbesparing opleveren

Geplaatst op: 24/03/2016

Een auto verbruikt brandstof, dat is nu eenmaal zo. En terwijl de elektrische auto bezig is met een opmars, rijden nog veel auto’s op traditionele brandstoffen als diesel en benzine. Voor veel mensen is zuinig(er) rijden dan ook een thema dat veel aandacht krijgt. Dat kan door allerlei aanpassingen te doen aan je rijstijl, maar dat is soms moeilijk vol te houden. Een andere oplossing wordt binnenkort aangedragen: het slimme gaspedaal.
Lees meer »

De 3 veiligste auto’s (volgens EuroNCAP) van 2015

Geplaatst op: 24/03/2016

Als het om een leaseauto gaat dan zijn een aantal dingen belangrijk. Leaserijders kijken naar zaken als prijs, uiterlijk en duurzaamheid – maar ook veiligheid is uiteraard een belangrijk onderdeel van een auto. EuroNCAP is de organisatie die zich bezighoudt met het uitvoeren van zogeheten ‘crash tests’ voor auto’s die in Europa rondrijden. Zij hebben recent de resultaten bekend gemaakt van alle auto’s die in 2015 zijn uitgekomen en getest. We pikken er 3 segmenten en bijbehorende winnaars uit.

(Even terzijde: Uiteraard voldoen alle leaseauto’s in ons assortiment aan de strenge eisen van EuroNCAP)

Compact: Honda Jazz

Honda heeft een duidelijke strategie wat betreft veiligheid: bij iedere stap in het ontwerpproces, hoe klein ook, wordt gekeken naar het optimaliseren van de veiligheid voor bestuurder en bijrijder(s). Met als resultaat de veiligste auto in het compacte segment. De Honda Jazz heeft daarnaast een uitgesproken ontwerp dat bij veel leaserijders in de smaak valt – met name voor het gebruik in de binnenstad.

MPV: Volkswagen Touran

Als we kijken naar de grotere modellen dan komen we in de categorie ‘MPV’ terecht. Daar werd de Volkswagen Touran de grote winnaar met 5 uit 5 sterren. Goed nieuws dus voor het Duitse concern, dat afgelopen jaar de nodige tegenslagen kreeg te verwerken.

Large MPV: Ford Galaxy

In de categorie ‘Large MPV’ was de Ford Galaxy de grote winnaar. Dit ruime ontwerp van Ford versloeg nipt de Renault Espace in dit segment.

In de overige segmenten werden onder andere de Jaguar XE en de Mazda MX-5 benoemd tot veiligste auto van het jaar. In de afgelopen jaren zijn de tests van EuroNCAP steeds strenger geworden, waarmee de veiligheid van alle modellen leaseauto’s ook verder is verhoogd. We zijn benieuwd welke auto’s er dit jaar met de titels vandoor gaan!

Justlease.nl, hoofdsponsor van schaatsteam van Ireen Wust

Team Justlease sponsor Irene wust
Geplaatst op: 24/03/2016

Private lease van Justlease.nl, onderdeel van Terberg Leasing , is de nieuwe hoofdsponsor van het in april 2015 door Ireen Wüst opgerichte schaatsploeg Team4Gold. De schaatsploeg gaat nu verder onder de naam Team Justlease.nl.

Justlease.nl wil als sponsor in samenwerking met de bestaande partners een belangrijke bijdrage leveren aan het verwezenlijken van het doel van de schaatsploeg; het behalen van goud tijdens de volgende winterspelen. A.s. zondag zal Ireen met haar ploeg tijdens het KPN NK Afstanden in Thialf voor het eerst uitkomen onder de nieuwe naam Team Justlease.nl.

Ireen Wüst: “Met mijn eigen ploeg heb ik bewust gekozen voor de combinatie van zekerheid en vrijheid. We hebben met 8 topschaatsers een ijzersterk team samengesteld. Wij gaan recht op ons doel af, maar wel op onze manier. Juist daarom past Justlease.nl, een partij die de lat ook altijd hoog legt, zo goed als naamgevende sponsor bij ons team.”

Rogier van Ewijk, CEO van Terberg Leasing, moederbedrijf van Justlease.nl: “Net als Ireen en haar ploeg kiezen onze klanten voor enerzijds zekerheid en anderzijds vrijheid.

Dat zijn ook precies de waarden van Justlease.nl. Wij bieden met Justlease.nl particulieren, mensen zoals jij en ik, de zekerheid van een nieuwe auto. Maar dan wel gecombineerd met de vrijheid van uiterst flexibele leaseoplossingen. De samenwerking met de ploeg van Ireen Wüst is voor ons daarom ook een heel logische.”

Ireen Wüst is met onder andere drie maal olympisch goud (Turijn 2006, Vancouver 2010 en Sochi 2014) Nederlands meest succesvolle Olympiër. Met Team Justlease.nl gaat ze opnieuw voor goud tijdens de 2018 winterspelen in Pyeongchang.